söndag 5 oktober 2014

141004, Artesia-Gallup

1141004, USA Roadtrip
Plats: Artesia (NM)-Roswell (NM)-Gallup (NM)
377 m 607 km. Totalt 11153 km
Hotell El Rancho Hotel
På vår väg till Gallup stannade vi till i Roswell. Roswell har ca 50000 invånare. Roswell är mest känt för att det förknippas med det som kallas 1947 Roswell UFO incident. Ni har säkert läst om det
i någon veckotidning någon gång. Det brukar tas upp då och då. Den påstådda kraschen ägde rum 75 miles från Roswell.
Staden gör i alla fall business på mycket som har med UFOn att göra. Tshirts, kepsar, dekaler med mera.
Ett besök på museet övertygade inte mig i alla fall.

Efter ett lunchstopp i Albuquerque vidare till Gallup.

Gallup kallas ibland världens indianhuvudstad eftersom det ligger i ett område med gamla indianstammar. Här finns bland annat Navajo, Zuni och Hopi stammar.

Övernattningsstället El Rancho Hotel & Motel har härbärgerat många kända stjärnor vid filminspelningar. Vad sägs om John Wayne, Ronald Reagan, Humphrey Bogart, Spencer Tracy, Katharine Hepburn, Joan Crawford, Kirk Douglas, Doris Day, Gregory Peck och Burt Lancaster. Själva har vi fått ett rum där det  står Fred MacMurray på dörren. Fotokollage på många filmstjärnor och filmer finns på andra våningen i lobbydelen.

Efter lite lätt kvällsmat lite lördagsmys på rummet.
01 UFO museet Roswell
02 Jag och min UFO-kompis
03 No comments
04 Framme vid vårt hotell El Rancho i Gallup
05 Spencer Tracy och Errol Flynn

06 Texas Ranger med vår rumskompis Fred MacMurray och Jean Parker
07 Spencer Tracy Kathrine Hepburn
08 Vårt rum El Rancho Hotel, Gallup

4 kommentarer:

  1. Jag var på ett UFO-Museum i Köping en gång. Blev inte heller övertygad men det kittlar lite och det skulle vara roligt om det fanns, eller hur. Här är nästan sommarvärme, igår var det 17 grader mitt på dagen men det blir fort kallt på kvällarna. Ska kolla på Roswell. /Ewa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolla på imdb och Roswell. Finns en film där med Martin Sheen och den har hyfsat betyg. En i resgruppen hade sett den och den var hyfsad. Jag skall nog titta på den när jag kommer hem.

      Radera
  2. Det är en väldig spännvidd på det ni får uppleva under resan! Och därmed oxå vi! Fast jag hade nog hellre kollat lite mer på indianer än ET ;-) Sol o fint här idag, har kunnat sitta ute o läsa i några timmar. Inte dåligt för att vara oktober! G-N

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har besökt några indianreservat. Det fanns också några shopper i Monument Valley. Det lilla jag har sett har väl inte varit så trevligt.

      Radera