onsdag 10 september 2014

140909, Jackson Hole-Cody

140909, USA Roadtrip
Plats: Jackson Hole (WY)-Cody (WY)
335 km, Totalt 2292 km
Hotell Antler Inn 1 natt

Tio minuters promenad till frukost stället Bubba's som öppnar 0630.
Amerikanska portioner är stora så M och jag delade på en paj och även efter
delning var det mycket. Bussen hämtade upp oss vid Bubbas's 0730.
Vi stannade för ett fotostopp i Grand Teton National Park. Naturen här uppe
i nationalparksområdet är givetvis fantastisk.
Cody är en liten stad i Park County i nordvästra Wyoming. Den lilla staden
Cody har knappa 9000 invånare (2000). Cody är administrativ huvudort (county
seat) i Park County. Staden är uppkallad efter dess store son William Frederick
Cody, mera känd som Buffalo Bill.

Vi kom fram till hotellet ca 1615 lokal tid. Snabbt in på rummet med väskorna
och sedan promenad ca 25 min till Buffalo Bill Center Of The West. Det är en
stor anläggning på 7 acres (ca 28000 m²). Vi kom sent dit och hann bara se en bråkdel
av komplexet. Den sena ankomsten gjorde också att vi alla fick gå in gratis.
William F. Cody var en modern man på många sätt. Läs bara hans syn kvinnor och
kvinnoarbete från 1898. Jag tror inte att jag hört ett bättre inlägg än denna
120-åriga text i årets svenska valdebatt!!

Efter Efter Buffalo Bill Museet promenad till en plats där det var ett "vilda
västern"-jippo. Jag frös som bara den och hade svårt att höra vad skådespelarna
sade.
Väderleksutsikterna här i Wyoming och South Dakota är dystra.
Imorgon 9 - -2 i Cody, 7 - -1 i Keystone (vårt nästa stopp) och 12 - 3 grader i
Murdo (stoppet efter K).
Upp med jacka, underställ och regnställ!
Burr!!
01 Grand Teton National Park
02 Grand Teton National Park
03 Yellowstone bisonoxar
04 Yellowstone Canyon
05 Old Trail Town utanför Cody
06 Buffalo Bill foto från museet
07 Inlägg i valdebatten

6 kommentarer:

  1. Har för mig att det var han som en enda gång satt med ryggen mot en dörr och då kom någon in och sköt honom i ryggen. Slutsats sitt alltid med ansiktet mot dörren.
    Ewa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var i Deadwood, Wild Bill Hickock. Se inlägg 140910.

      Radera
  2. Trevligt att se alla bilder från resan och att Majvor och du också syns ibland. Det verkar som om ni har väldigt tidiga mornar. Burr...att äta frukost ute i den kylan.Sover ni bara en natt på varje ställe ?
    Här har varit strålande solsken idag, lunch ute på altanen. Underbart.
    Ha det gott.GJ

    SvaraRadera
    Svar
    1. För det mesta en natt per ställe. Har varit flera nätter i San Fransisco och Jackson Hole.

      Radera
  3. trots att ni ska avverka så himla många mil totalt tycker jag att upplägget hittills verkar okej? Ca 30 mil om dagen med lite turistpauser. men håller med GJ om en natt per ställe? Är det inte jobbigt att aldrig hinna göra sug lite hemmastadd på ett hotellrum?
    Ni har väl inte missat att Apple bekräftade att det iPhone 6 släpps i tisdags? Lanseras i USA 19 sept och här hemma 26. Alltså hinner jag byta upp mig innan new york, hurra!!! Ska bara bestämma storlek, lagringsutrymme och hur mycket pengar jag vill lägga först. Hehe.
    Puss

    SvaraRadera
  4. Tempot är bitvis högt. Lite jobbigt med en natt per ställe.

    SvaraRadera