onsdag 24 september 2014

140923, Miami-Key West

140923, USA Roadtrip
Plats: Miami (FL) - Key West (FL)
Eget hotell. Hotell Casablanca Duval Street Key West
270 km. Räknar inte in detta i totalen.

Jag och M, Diana och Lars gjorde en avstickare imorse. I ett spöregnigt Miami Beach
tog vi oss så småningom ut till vägen mot Key West. Spöregnigt. Jag skojar inte. Regnet
vräkte ned och många brunnar var igensatta i Miami plus att det var mycket vägarbeten
inne i M. En dryg timme tog det för oss att ta ut ur stan.
Hyrbil kunde man hjälpa till med från hotellet. Dom skulle ringa så snart deras ställe
öppnade kl 0800 så skulle vi bli upphämtade. Pris 50$/dag. Kl blev 0800 och nu skulle ingen
bil finnas före kl 0900 och nu var priset 75$ dag. Vi konfererade lkite och priset blev 65 $/dag.

Vi töttnade på degtta och bad receptionen hjälpa osss med en taxi till Avis på Collins Av 2318. (9$ med dricks). Hyreskostnad för en bra bil 59$ dag. Lars och jag som kulle köra enades om full försäkring. Totalt 118 $ (dubbla priset!). Två förare 13 $ dag. Ni märker att priset ökar snabbt. GPS med USA karta hade jag med mig hemifrån så det slapp vi.Alltnog. Vi kom iväg i vår amfibiebil 0840 (kändes nästan så ett tag).

5 timmar tog det oss ut till Kew West i lagom fart. Bilen var utrustad med läsare så alla tullavgifter debiteras den som hyrde bilen en vecka senare.

Ju längre ut vi kom desto bättre blev vädret.
1345 var vi framme i Key West. Vi letade upp vårt förbeställda hotell (Hotel Casablanca) på Duval Street. Rummen, ungefär dubbelt så stora och dubbelt så fina som hotellet i Miami Beach.

Efter en kort andhämtningspaus besäkte M och jag Ernest Hemingways hus nästan vägg i vägg med hotellet. Mycket bra och engagerad guide (13$). Efter detta dags för promenad ner längs Duval Street. En Sloppy Mojito på E Hs stamställe Sloppy Joes satt som en smäck i en tom mage. Nu skall vi skall sammanträffa med Lars och Diana för middag och för att se solnedgången.

Hellyckad avvikelse från RBs program!!
01 Häftigt regn ut ur Miami
02 Ut mot Key West
03 Framme
04 Vår hyrbil
05 Hotell Casablanca
06 Så fin balkong har vi
07 Ernest Hemingways hem
08 80% av möblerna är original
09 Ernest Hmingway 32 år. Ser ut som Clark Gable.
10 E Hs pool största privata i FL.
11 En av alla katter. E H hade 52 st
12. Den  skrivmaskin han använde under 13 år. Bland annat unde andra världskriget
13. Stamhaket
14. Sloppy Mojito
15 I väntan på solnedgången
16 Ett av alla fina hus i Key West
17 Ett av alla fina hus i Key West
18 Solnedgången Key West

6 kommentarer:

  1. Key West skulle ju också vara spännande. Inte minst med tanke på alla vackra hus. En Sloppy Mojito kan man ju i och för sig ta här hemma och gör kanske till helgen. Jag är ju inte direkt förtjust i katter så det med 52 st vore inget för mig.
    Rösträkningen är avslutad i Kristinehamn och jag fick en plats i fullmäktige. Det ska bli roligt och spännande. /Ewa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går nog att ta hemma men smakar nog bättre och är dyrarepå S J. Grattis till platsen.

      Radera
  2. Bra utflykt, cool väg!
    Vette tusan om jag skulle våga köra, men med gps så kanske...
    Guuuud vad länge ni varit borta! Och det dröjer ju innan ni kommer hem också. Ni kommer bara att ligga på soffan och ta igen er och smälta allt fram till jul tror jag. Hehe.
    Jag och syrran ska försöka införskaffa varsin iPhone 6 på fredag när de släpps här hemma, hoppas hoppas....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var coll väg och helt klart värt den extra kostnaden.
      Håller tummarna för Iphone 6.

      Radera
  3. Hade varit roligt att se Hemingways hus o favoritvattenhål! Själv har jag bara druckit hans favoritdrink i Havanna på Kuba...Jag tycker ni gjort helt rätt som satsade på Key Westutflykt. Fick ni någon god mat där vid vattnet. Kanske alligatorsteak? G-N

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi fick god fisk men det kostade en del. Vi blev iaf nöjda.

      Radera